9/8

En kvart...

Ja vad är en kvart egentligen? Jo, jag är väl medveten om att det är 15 minuter.. eller 900 sekunder om ni hellre vill det (ja, jag räknade ut det med hjälp av huvudräkning).. Men om man börjar filosofera lite om det. Hur betydelsefull är egentligen en kvart? Ibland går dom supersnabbt och ibland kan en kvart kännas evighetslång. Att vänta på bussen i en kvart till exempel, vilken plåga. Men att ha rast i en kvart känns ibland som att man bara hinner sätta sig, smutta lite på kaffekoppen och sen gå ner och stämpla in sig för att jobba igen.
En timme har väl alla ett ganska bra begrepp om hur lång den brukar kännas, likaså en minut. Men kvartar är lite så där konstiga, speciella på nåt vis. Långa, men ändå korta. Min vän Emma lärde mig förra året att räkna kvartar när man jobbar, det gjorde hon tydligen alltid på Picassocafét. Istället för att tänka att "nu är det 4 timmar kvar till jag slutar" så räknar man det i kvartar. Det går faktist mycket snabbare, tro det eller ej. Helt plötsligt är 16 kvartar nere i 13 som snabbt blir 10 som blir 9, 8, 7 ,6 osv.. Ni fattar poängen va?
Iallafall så tycker jag att just kvartar är ett konstigt fenomen. Men ibland behöver man inte mer än just en kvart. Det kan vara just den där kvarten som är extra viktig. Eller helt meningslös. Välj själv.

Emelie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback